Verhuurt u een woning? Dan is deze informatie belangrijk voor u!

24 april 2024
Nieuws

Wij willen schulden bij inwoners zoveel mogelijk voorkomen. Daarom is het belangrijk dat wij vroeg op de hoogte zijn wanneer inwoners hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Wij werken hiervoor samen met bijvoorbeeld zorgverzekeraars, energiebedrijven en het drinkwaterbedrijf. 

Ook verhuurders van woningen kunnen huurachterstanden doorgeven aan de gemeente. Na een melding neemt het Sociaal Team contact op met de huurder. We kijken dan samen met de huurder naar mogelijke oplossingen.  

Goed voorbereid op een huurder met een huurachterstand 

Verhuurt u één (of meerdere) woningen? Dan is het belangrijk dat u zich zo snel mogelijk aanmeldt. U doet dit wanneer er (nog) geen betaalachterstanden zijn. Meld u eenmalig aan als signaalpartner via Oost Gelre vroeg signalering-huurschuldenexterne-link-icoon. U sluit dan een overeenkomst met de gemeente, waardoor u bij een huurachterstand een melding kunt doen.  

Heeft uw huurder een huurachterstand? 

  1. Stuur uw huurder een schriftelijke betalingsherinnering. 
  • Vermeld hierin dat de huurder contact op kan nemen met het Sociaal Team. 
  • Vermeld ook dat de huurder bezwaar kan maken tegen het delen van uw gegevens met het Sociaal Team. 
  1. Heeft de huurder geen bezwaar? Dan doet u een melding via het landelijk convenant. De melding komt automatisch bij de gemeente en het Sociaal Team neemt contact op met de huurder.  
  2. Heeft de huurder bezwaar? Dan mag u de melding niet aan de gemeente doorgeven.  

Meer informatie via het Sociaal Team  

Bent u verhuurder en heeft u hier nog vragen over? Dan kunt u contact opnemen met het Sociaal Team. Dat kan via (0544) 39 36 16 (op werkdagen van 9.00 tot 12.30 uur) of via sociaalteam@oostgelre.nl.